diumenge, 14 de febrer del 2010

REFLEXIONEM SOBRE EDUCACIÓ

L’educació que tenim actualment a donat un gir de 360 graus, en recursos, materials, metodologies d’ensenyaments, professors, alumnes... Actualment el significat d’aprendre i ensenyar és molt més complex que fa uns anys en darrera, ara hem de tenir present un context determinat, la societat del moment, els recursos dels que disposem, l’entorn, docents, lleis educatives, noves tecnologies... són un contundent volum de factors que influencien directament en el procés. Abans el paper del professor era ensenyar tot el que sabia i els alumnes atenien i aprenien del que s’explicava en les aules, sense poder qüestionar la informació, perquè ningú era més llest que el professor. Cal afegir, que els alumnat amb dificultat d’aprenentatge eren marginats o exclosos del sistema, perquè no és creia en ells. No obstant, tot a canviat el professor no té la funció d’ensenyar sinó és transmissors del coneixements que poden estar a l’abast del seu alumnat, i aquest aprendrà en les aules, amb informació de les noves tecnologies, en el seu propi entorn, etc. L’aprenentatge el complementa en el moment que el fa propi, és a dir, que coneix el tema a través de la recerca, la lliçó en classe, la pràctica. Per tant un professor ja no té la funció d’ensenyar, aquesta la té tot l’entorn que envolti a l’alumne i aprendrà en el moment que sigui autònom i sigui capaç de recercar i fer propi l’aprenentatge. L’accés que tenim al coneixement és molt ampli, des de xarxes, biblioteques, llibres, etc. L’alumnat ja no depèn de la informació que doni el seu professor sinó que disposa d’un ventall de coneixements molt més gran.
Els professors han de tenir concebut que els temps han canviat i els seus alumnes també, per tant han de deixar les lliçons magistrals en el passat, han de introduir les noves tecnologies, xarxes, medis audiovisuals, etc. Han de tenir reptes de superar-se en el dia a dia, en formació i coneixements, adquirint cursos de reciclatges constantment sense caure en la mediocritat i autosuficiència.
Al estudiants se’ls ha d’ensenyar i transmetre coneixements a valors que els faci créixer com a persones autònomes, capaces de realitzar tasques amb noves tecnologies i nous coneixements, i ensenyar a que aquest tinguin respecte a l’educació i a tots els que es veuen involucrats en ella, per a no permetre aules marginals, delinqüents, líders en fer trontollar el ritme dels seus companys, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada